Naše
Rodina, Červen 2004 TAJNÉ DĚJINY PAVLY MILCOVÉ Motto:
Ivan Diviš /Teorie spolehlivosti/ K mému velkému překvapení má na světě všechno počátek. K mému velkému zármutku to prý mívá i konec. Každý příběh někde začíná, někde pokračuje, někde končí. V zásadě je ovšem lhostejné, kde věci mají svůj počátek. Například : v roce 2004, v dubnu, v salonku Městské knihovny v Praze, kam plakáty zvaly na tiskovou konferenci s názvem Rebelky, s podtitulkem : Rebelující dámy české hudby. Jedna z rebelujících dam české hudby, jak se ukázalo, kterak se vždy něco v každém příběhu ukáže, byla Pavla Milcová.Protože mám rebelovat občas z potřeby, občas ze zvyku a často nevím proč, rebeloval jsem proti titulku i podtitulku. Cpal jsem Pavlu do šuplíku Rebelka,ale pořád jí kus jejího zimně předjarního kabátu s přesahem do počátku jara přebýval a šuple nešlo zavřít. Moderní fyzika nás učí, aniž máme šanci proti tomu vznášet námitky, že existuje mnoho paralelních vesmírů,a také časů i prostorů je prý nepočítaně. Pavla Milcová zdá se mi od té doby, co se zjevila v Mnichově a ujistila nás všechny kolem dokola, že už je tady, jako bytost z ještě jiné planety ještě jiného vesmíru. Ivan Diviš říkával k Pavle : "Ty nepřicházíš, ty se zjevuješ !" Pravila kdysi, že by chtěla dopoledne jet do Mnichova, když už tam stejně jedu a pro jistotu zazvonila po způsobu hasičů v půl šesté ráno. Došmátral jsem ke dveřím, našmátral kliku, která cvakla.Spánek letěl do kouta. Na chodbě stála Pavla Milcová, koženou motoristickou kuklu rozevlátě na hlavě / asi byla v noci s Michelupem na motocyklovém výletě /, smála se a oznámila : "Viděno z vesmíru, není zas tak brzo." Tudíž nedošlo k vraždě z rozespalosti, nýbrž jsem šel našmátrat kafe. Viděno z vesmíru, nejhůře se píše o lidech, které znáte, nebo se to alespoň pyšně domníváte. Kdybych měl laicky zařadit Pavlu Milcovou, tedy její hlas, oko a ucho duše, mezi nástroje a tím hlas bezesporu je, tak kamsi mezi čínské varhánky šeng, píšťalu suo-na, africké bubny džembe a tibetské píšťaly, zakázané skotské dudy z časů Williama Wallice, mluvící trumpety Athanasia Kirchera, barokního básníka, malíře a jezuitského experimentátora se vším, tedy i s hudbou, prozpěvování menhirů k ránu a tahací harmoniku opuštěného na Staroměstském náměstí. Věci jsou ovšem daleko jednodušší, přirozenější a bližší než se zdají.Přesto : Pronikat do tajných dějin, to je taková móda, že všechno musí být buď záhada nebo tajné, pronikat do tajných dějin Pavly Milcové, lze i tím jednodušším způsobem. Vyptáváním se. Čas k otázce první : Rebelka
české hudby. Rozumíš tomu? A když - tak - jak ? Řekla
jsi v Městské knihovně, že už nechceš zpívat ve
sklepních klubech, protože ti jde o akustiku, a nejenom
- především o publikum, které přichází vnímat.
Tak - kde, jak, s kým a proč ? V
knížceVlastimila Marka "Tajné dějiny hudby"
jsem se dočetl, že rozezní - li se struna, napjatá na
ozvučné desce a pak pojedete prstem po struně, měli
byste slyšet neustále se zvyšující tón.Ve
skutečnosti se tón bude měnit v určitých
intervalech. Ještě jinak - celý vesmír je
zorganizován ve stejných vztazích, jaké známe z
hudby. To byl citát. Věříš tomu ? Dovedu
si tě těžko představit na televizní obrazovce , v
estrádě , jak soupeříš o zlaté slavictví. To je
věc nutnosti, rozhodnutí nebo - dejme tomu - víry v
jiný druh muziky? Potažmo života. Když
jsme u života - jak tě to tehdy napadlo vyhledat
básníka Ivana Diviše, jestli se nepletu - bylo ti
zatraceně málo let. Kolega rebel? Tak
já těch rebelů nechám. Promiň. Ale ještě jsem se
zapomněl zeptat - proč jsi vlastně rebelentka ?To
je zajímavé téma - rebelanství. Čímž si
připomínám, jak mne odjakživa fascinují dva druhy
rozhovorů, ten první, kdy se tázající zeptá
nositele Nobelovy ceny za literaturu, za co tu medajli
dostala čím se tak v životě zabývá - a potom
interview s varováním, že "my žurnalisté jsme
takoví zvídaví " - a jestli má Ten Který radši
povidlové knedlíky než buchty s mákem a jaké
květině dává přednost, a jaký ostrov by si vzal na
pustou knihu.Tak podle vzoru povidlové knedlíky
- slova. Těmi se odjakživa dost podstatně zabýváš:
Jaké slovo máš ráda? Jaké
nemáš ráda? Jaké
nechceš nikdy slyšet? Jaké
jsi ještě nikdy neslyšela? Jaké
bys ráda slyšela? Ke
kterému máš vztah jako ke slovu ? Ke
kterému mimo slova? Kdybys
byla Hamlet, četla bys slova, slova, slova? S
jakým slovem bys dokázala žít? S
jakým ne? Proč
bylo na počátku slovo? Je
slovo od slova slovo? Už
jsi někomu řekla - už ani slovo? Se
slovem nejdál dojdeš? Tak
dlouho se chodí se slovem...atd ? S
kým bys ráda prohodila alespoň slovo? S
kým bys neztratila slovo? Jdeš
pro slovo daleko? Tak
tolik slova. Umění, tvorba, říkej tomu jak chceš . I
chlebem živ je člověk v našem věku reklamního
pokroku.Jak se živí lidé mimo estrády? Myslím ty
lidi, jimž ti ostatní říkají - mimo formát. To je
teď takový módní výraz.Když rádia nechtějí nebo
nesmějí někoho hrát, tak tvrdí, že je mimo formát. Vymyslela
jsi - tedy pro sebe - ideální způsob života ? A
daří se ? Tady
vidíš, jak jsem se rafinovaně dostal k titulku. Jaké
jsou tvé tajné dějiny? Takže nechám děkovat, řekl jsem do prázdna. Už tady nebyla, jako vždycky. Pavla se zjevuje - a odchází povětšinou sublimací. Kamenný Amorek u Vltavy ukápl přiměřenou slzu a připil si na zdraví. |