Music page, Radek Strnad, 08/2003

 

“Máme se velmi rádi a lezem si výborně na nervy.” Pavla o Peterovi Binderovi
“Neumím si představit reklamu, kde bych měla radost, že je v ní moje písnička.” P. M.
“Náš vztah se prohlubuje, Peter mi už půjčuje i peníze!”

APOLLO 14 MÍŘÍ K LIDEM

Chcete-li se více dozvědět o Pavle Milcové, zpěvačce a autorce litinových (protože silných, a přesto tak křehkých) písniček, doporučuji poslechnout si trio jejích alb. Debut s anglickými texty “Benighted” (Zastižený tmou), natočený s kapelou One Off v roce 1993 v Praze a vydaný o dva roky později. Desku “Pavla Milcová a Tarzan Pepé”, vzniklou z tvůrčího potká(vá)ní a uměleckého splynutí Pavly s nápaditým excelentním (nejen) jazzovým (nejen) kytaristou Peterem Binderem a aktuální CD “Apollo 14”. Tu první si vydala sama, druhou, za níž léta páně 1998 získala cenu nezávislé kritiky Žlutá ponorka 1998, na trh dodali Indies Records. Třetí, aktuální album o radostech, smutcích a vesmírech (v nás) nedávno vyšlo u BMG.

Jsou tu ovšem i další možnosti. Samozřejmě Pavliny webové stránky www.milcova.aktualne.cz a také třeba následující povídání. Takže…


CHVÁLOU OSLNĚNA?

Po první i druhé desce se na vás sneslo dost chvály z per hudebních kritiků. Zajímalo vás to, těšilo? A nemůže se z toho až zatočit hlava?

“Cha. Zajímalo mne to, těšilo, ale k živému hraní to nepomohlo, takže hlava se mi z toho netočila.”

Na prvním albu jen angličtina, na druhém napůl a na třetím převážně čeština. Je to tím, že vám čím dál víc záleží na tom, aby vám vaši Češi rozuměli? Nebo v tom sehrála roli firma?

“Firma do toho nemluvila. Posluchači mi nemusí rozumět, stačí, aby mé písničky poslouchali rádi. A navíc, mé anglické písničky jsou možná i srozumitelnější. Mají dokonce refrény!”


NAZÍ KLUCI (ŽIJÍ VEDLE NÁS)

Ke které písni (události, souvislosti, zážitku) se váže obal alba? Citát “Pátráme po cizích inteligencích daleko ve vesmíru a ony žijí hned vedle nás” od Johna Lilly(ho) na zadní straně souvisí s opičkami pod ním?

“Události? No, to nevím. Spíše k pocitu volnosti, novému začátku, k objevování ... Ta věta z obalu se původně vázala k delfínům, ale platí to na všechna zvířata a potažmo i na lidi, ne?”

Má být obal parafráze (až parodie) na booklety s nahými dívkami?

“Ani ne, jedině parafráze na obaly s nahýma klukama. Je to humor, ale je to i vážná věc.”


TARZAN ZMIZEL V DŽUNGLI (MÓDY)

Kam se ztratil Tarzan Pepé?

“Nevím. Byl to jen název té minulé desky.”

Vznikla během vašeho psaní scénické hudby pro divadlo i písnička, která se pak do hry nedostala? A dostala se na album?

“No, jednou jsme měli dělat hudbu k divadelní módní přehlídce, ta se nerealizovala, ale některé písničky jsou na Tarzan Pepé. Ještě jsme ale pak na nich dělali.”


MUZIKA a VZORY (PESTROBAREVNÉ)

Vaše nové, třetí album “Apollo 14” je žánrově velmi pestré. Lidovka, jazzík, až vážná hudba, folk, latina, Afrika…

“Ano. To všechno mě právě baví v té směsici. Mohu se pohybovat a neustrnout.”

Ta kytara od první minuty do minuty a tři čtvrtě a perkuse “Červené jabľčko” posouvají až někam do Egypta, k Orientu. Je to příspěvek Pavly Milcové k world music?

“To je příspěvek od Petera Bindera celému světu, a ode mne klidně k world music, mně je to fuk.”

Tvrdíte-li ve vlastní biografii, že je život perský koberec, chcete tím říci že netušíte kam vás zítra zanese?

“Jo, to je taky hezké vysvětlení, může být. Je to taky strašná dřina - vytkat ty pestrobarevné vzory.”


PSANÍ JE PROZŘENÍ

Píší se vám písničky lépe, když je vám pěkně, nebo když je zle? Takový ten smutek, který až bolí…

”Když jsem smutná, tak jsem smutná, psaní je mimo smutek a radost, je to spíše prozření.”

Řešila jste někdy při natáčení nového alba dilema, zda na ni konkrétní písničku dát, zda se tím člověk příliš neodkrývá, neříká o sobě víc než je vhodné?

“Ne, ne.”


PAVLA + PETR = KONCERTY

Jak byste popsala vztah mezi vámi a Peterem Binderem? Je to souznění, zažívá ten vztah vývoj, graduje či prohlubuje se?

“Ano, prohlubuje se, Peter mi už půjčuje i peníze! Máme se velmi rádi a lezem si výborně na nervy. Je to dobré spojení a jsem za něj vděčná.”

Neláká vás naopak do některého svého projektu? Je snadné odolat?

“Odolat? Říkám mu dvakrát denně: Udělej si desku a nech mě tam zpívat zadní vokály!”

Nové album je krásné, plné citlivé hudby a zajímavých aranžmá. Mrzí vás, že právě tak dokonale živě vaše nové písničky na pódiu znít nebudou? Nebo přiberete hudebníky, či použijete samplery?

“Děkuji za chválu. Já myslím, že živě to je to taky dobré, i když hrajeme jen dva, přijďte se podívat. Je to jiné, ale právě taky dobré.Je ale fakt, že Peter už nad něčím novým koumá.”


PÍSNIČKY

Pokračuje vaše tvorba pro divadlo? Lákalo by vás napsat (a případně i natočit) hudbu s texty pro celé představení?

“Nabídku nemám, ale bavilo by mě to, to je jasný, jsem v divadle jako ryba ve vodě.”

Pan Tečka je pohádková postavička? Písnička stejného názvu je křehká, milá, spolu s “Žabkou oranžovou” by mohla být na albu písniček pro děti. Láká vás tvorba pro děti, zpívala jste někdy jen dětskému publikum?

“Pro děti jsem nezpívala, pro děti jsem napsala asi 2 písničky(texty), ale stejně mi Žabka oranžová a Pan Tečka nepřipadají spíš pro děti. Ale děti jim budou možná více rozumět. A možná buddhisti.”

Snad barvou hlasu, angličtinou a aranžemi, písnička “Poco” mi maličko připomíná Kate Bush. Neurazíte se?

“A vy byste se urazil?”

Jak to přijde, že má třeba písnička “Je daru” “latinskou duši”? Vznikne dřív hudba, či text?

“To byla původně báseň a jako latinu ji udělal Peter, aby ji odlehčil a taky, protože se mu ten styl velmi líbí. Není v tom jen latina, ale také Afrika.”


SLOVA a SLOGANY

Jsou slova “Nedělej mi nervy”“Launderette” sebeobranou, ventilací zoufalství – zaskřípáním zubů, nebo naopak výdechem, po kterým přichází úleva? Mimochodem, ta písnička už je skoro trip hop, ne?

“Líbí se mi, jak jste formuloval tuhle otázku - že cítíte ten rozdíl mezi zoufalstvím a úlevným klením. Ale tady je to spíš humor - a navíc vzpomínka na Věru Bílou - tohle jednou říkala přede mnou svému muži.”

Je slogan “Omluvte zprávu ze Země, vyslanec cítil se mizerně” z písničky “Taxikářův smysl pro humor” komentářem k “současnému stavu české žurnalistiky”?

“Ke stavu české společnosti, to spíš.”


JEDNA VRAŽEDNÁ KOMBINACE

Country, taxikář, Fantomas, láska a Marťan – a to vše v jedné písničce – je vražedná kombinace. Navíc ta recitace jako ze songu ze 60. let – jak ta písnička vznikla? Má původ v zážitku, či v četbě?

“Cha! To tedy je vražedná kombinace, to je teda pravda! Jenže toužit žít po svém a zároveň v týhle zemi přežít, to je taky vražedná kombinace. Píseň odráží naprosté vyčerpání a znovunabytí síly a humoru. Navíc Luis de Funés, vesmír a 60. léta, to je moje láska. Taxikářům nezbývá než odpustit, nebo jim dát komickou roli.”

Vzpomenete si, kdy jste písničku “It´s a Lovely Day Today”, která vaši novinku uzavírá, slyšela poprvé? Měla housličky už někdy dřív, nebo to je právě to co jí ještě chybělo?

“Slyšela jsem ji na kazetě asi před 7 lety - zpívala ji Astrud Gilberto a půjčila mi ji Zuzana Navarová. Housle jsou přínosem Stanka Palúcha.”

Ale Stanko Palůch na albu není uveden jako host. Patří tedy do vaší kapely, hrál (či bude hrát) s vámi i živě?

“Stanko je very busy. Párkrát s námi hrál, ale na stálo to nevyjde.”


POKUTÁLÍ SE KLIPEM JABĽČKO?

Natočila už jste videoklip? A vznikne k některé písničce nové desky?

“Klip jsem nenatočila, vzniknout by vážně měl. Přemýšleli jsme o Červeném jablčku, ale mohl by být na všechny písně, záleží na pojetí. Kdyby chtěl někdo zkusit klip třeba jako studentský projekt, at se mi neváhá ozvat. Jinak se bojím, že peníze na velký klip nejsou.

Pátrala jste, jak vzniklo vaše příjmení?

”Příjmení Milec znamenalo: buď 1.milenec nebo 2. oblíbenec mocných.To by mělo souhlasit.”

Váhala byste, kdyby chtěl někdo některou z vašich písniček, či melodií použít do reklamy?

“Hodně bych zvažovala. Neumím si představit reklamu, kde bych měla radost, že je v ní moje písnička. Anebo jedině na věci, který se nedaj koupit. Ideální by byla ovšem reklama na mojí desku. Tam bych neváhala. A zaplatila bych sama sobě příšerný prachy. Byla bych tvrdá.”