MLADÝ SVĚT 2/2001,
Jan Hlaváč
Písničkářka Pavla Milcová vydala v
uplynulých pěti letech dvě alba a žádný z
recenzentů, jimž se dostala do ruky, je
nepřijal nevlídně či vlažně. Přijde vám
to podezřelé? Nebuďte nedůvěřiví,
tentokrát nejde o spiknutí
hudebněpublicistické lobby. A jestliže vám
její jméno - během posledních dvou roků
spojované se jménem kytaristy Petrem Binderem -
nic neříká, není to její chyba. Mezi
českými muži a ženami s kytarou patří mezi
solitéry.
Tvoje první písničky vznikly ve
Skotsku. Tolik tě ta země okouzlila, že jsi
vzala do ruky kytaru?
Ve Skotsku jsem byla v roce 91 na studijní
stáži. Nikoho jsem tam neznala, což mi
vyhovovalo, ale taky mi často bylo smutno. Tak
jsem si koupila kytaru. Měla díru, jako by do
ní někdo střelil. Jezdila jsem na koni,
chodila na univerzitu a do hor. Toulala jsem se.
Glasgow mi poskytlo prostor pro ztišení a
otevření se novým věcem. Když jsem
odjížděla, kytaru jsem tam nechala.
Psaly se ti v tomhle
zvláštní vytržení písničky snadno?
Nepamatuju se. Ale nic přece nejde snadno!
Třeba kytara je velmi těžký nástroj, často
jsem brečela. Mám přímočařejší vztah k
pianu, ale hraju na něj ještě hůř. Jako
zpívající děvče s kytarou jsi měla velkou
premieru na festivalu v Edinburghu, tehdy s tebou
vystupoval Vladimír Merta. Jak jste se dali
dohromady? Po telefonu. Tenkrát jsem ještě
neměla dost písniček na celý koncert a
dostala jsem nabídku hrát v katedrále. Nakonec
jsem zavolala Mertovi, i když jsme se neznali.
Střelila jsi hodně
vysoko. Písničkáři s kytarou, zvlášť
začínající, z něho často mívají komplex.
A proč?
Mně se líbí jeho humor a poetika. Nevadili
jsme si.
Vnímáš rozdíl mezi písničkami,
které jsi napsala v Británii, a písničkami,
které vznikly později v Čechách?
Vnímám. Jiný jazyk, jiný rytmus. Co se týče
textů - jinak přemýšlím. Angličtina mě
nezotročovala svými asociacemi a odkazy. Také
mi poskytla jiné rýmy: I am very very spoilt,
like an egg that can´t be boiled - jsem velmi
velmi zkažená, jako vejce, co se nedá uvařit.
To mě baví.
Recenzenti o tobě
často píší jako o folkrockové
písničkářce s džezovým šmrncem. Vystihuje
tě to?
Co já vím? Pokud mě něčí zařazování
neomezuje v hraní, není to moje věc. Hrajeme
každé první úterý v měsíci v jazz klubu
Železná, a tam si zvu hosty z jakéhokoli
žánru, minule s námi hrála Zuzana Navarová.
Nevím, co mě vystihuje, publikum je taky
různorodé, naposledy tam přišel Japonec v
masce Mikuláše.
Jak ses vyrovnala s
autorsko - interpretačním dilematem? Vzrušuje
tě spíš písničky psát, nebo hrát?
Záleží na podmínkách. Baví mě obojí,
jenže při živém hraní jsou problémem
zvukaři. Moc se o tom nemluví, ale ztrácíme
většinou spoustu energie při vyjednávání se
zvukařem. Je to boj. Ale na podiu se cítím
dobře.
Kdysi, na začátku
devadesátých let jsi v jednom rozhovoru
hýřila pesimismem:"Já vím, že tenhle
svět skončí špatně...Ale kde jinde si
uvědomíte dar života než v pekle..." To
je trvalý stav tvé duše?
Ne, to je trvalý stav světa. Lidi přece lžou,
dezorientovaně se potácejí , kradou a
zabíjejí dál. Ale teď už vnímám i jiné
věci, záleží opravdu na každým, co si ze
života udělá. Peklo to může být vždycky.
Míváš někdy
pocit frustrace z nedocenění?
Z nedocenění? Vždyť jsme dostali cenu.
Myslíš jestli jsem toho někdy nechtěla
nechat? Vážné krize mám v několika
případech: po jednání se špatným zvukařem,
protože ten může následně všechno co
děláme, zadupat do země, když jsou arogantní
pořadatelé, nebo rádoby manažeři, a také po
některých absurdních setkáních s vydavateli.
Nikdy se ale netrápím, že by se moje deska
nedostala k posluchačům. Ti, kteří o ni
stojí, ji dříve či později objeví. Máme i
internetové stránky.
Změnilo se něco od
loňska, kdy jsi dostala cenu kritiků Žlutá
ponorka? Přitáhla zvědavost nové posluchače?
Takhle to nefunguje. Lidi se většinou o nás
dozvídají od svých kamarádů, kterým se
líbila deska nebo koncert. Tak to má být.
Jak se smiřuješ s
tím, že pro to, co hraješ, se v Čechách
špatně shání dobrý vydavatel?
V Čechách nejsou vydavatelé. Zástupce jedné
velké firmy mi upřímně řekl: "Nezlobte
se, já když nevydám nic, tak mám svý místo
jistý." To nejsou vydavatelé, to jsou
lidé, kteří se bojí o svá teplá místa ve
firmách se zahraničním kapitálem. Dělají
jen mrtvé brouky. Neriskují, drží se zuby
nehty.
S muzikanty, se
kterými jsi natočila první album, jste
koncertovali málo, nějaký čas jsi pak
vystupovala sama s kytarou, teď hrajete s
kytaristou Petrem Binderem. Rozpoznala jsi v něm
už při nahrávání druhého alba ideálního
parťáka?
To živé hraní vyšlo spíš od Petra, ale já
měla štěstí, že jsem ho potkala, rozumíme
si.
Když jsi před lety
vystřídala několik folkových a rockových
kapel, podobné jiskření jsi nikdy nezažila?
Já jsem nevystřídala moc kapel. A co se týče
jiskření, několik silných osobností jsem
potkala. Např. Zdeňka Zdeňka. Mám nalomené
žebro.
Když se na
koncertech mazlíš se svými písničkami,
mluvíš o nich jako o příbězích a ony to
přitom často příběhy nejsou...
No, tak vidíš. Jsou to písničky o lidech, tak
tomu říkám příběhy, ale o ty indiány a
rusalky ani tak nejde. Jde o to, člověka
povznést, nabídnout mu krásu. Na kopci v
Sierra Madre/ ruce rozpažené mají/ stromy už
se vyplakaly/ mlhy mlhy usedají/ bílé./
Mravenci jim do bot vlezli/ naposledy loni v
létě/ naposledy loni v létě/ vyprali svá
běloskvoucí / ponča. Považuješ se za
racionálního člověka? V každém člověku se
snažím vidět originální kosmický koráb. Je
to racionální? Někdy mě to zmáhá.
Lze z tvých textů
číst o tvé povaze?
Moje texty jsou moje povaha. Jsem hotová
rusálka/ ale pod vodou ne a ne/ se to
nerozléhá/ mně se to nerozléhá/ to na
horách je lépe...
Kromě hudby jsi
pokoušela či pokoušíš ještě divadlo a
fotografování. Ke všemu, čemu se začneš
věnovat, přistupuješ vážně?
Pokouším fotografii? To zní, jako bych fotky
lechtala a tahala za vlasy. Když to dělám, tak
vážně. A myslíš si, že ti všechno jde?
Dělám jen to, co mi jde. Všechno něco stojí,
musíš se věcem věnovat a přemejšlet o nich.
Baví mě dělat hodně věcí, čím víc se
rozvětvím, tím spíš najdu, kam směřuji.
Existuje ale i
opačná moudrost: Kdo honí hodně zajíců,
nechytne žádného.
Hm. Já jsem ale právě ten zajíc.
|