Rock&Pop
1995, Jan Sobotka
PAVLA MILCOVÁ
Zapamatujte si její jméno - napsal
přesně před dvěma lety Ivan Hartman v titulu svého
profilu Pavly Milcové, která se tehdy právě chystala
k nahrávání svého debutu. Teď si tedy její jméno
připomeňte - dva roky uplynuly a album třinácti
písniček, nazvané Benighted, je na světě. Vyšlo
nákladem vlastním, ale následující rozhovor nebude
ani tak o veselých příhodách z jednání s velkými
firmami či obtížích takového podniku, ale spíše o
motivech, které k němu vedly.
Byly to především
vnější důvody, měla být deska prvním krokem
jakési "kariéry", nebo šlo spíše o
vnitřní záležitost, tedy o dohotovení, o uzavření
věci?
Samozřejmě to druhé. O věci jsem měla konkrétní
představu, trvalo pouze delší dobu naplnit ji.
Bylo to těch třináct písniček, nebo je na
albu nějaký užší výběr?
Jsou ještě další písně, ale ty už vznikly po
natáčení. Tehdy se v podstatě spotřebovalo úplně
všecko, starší věci prostě nejsou. Natáčela jsem
před dvěma lety, tyhle písničky vznikly přibližně
před třemi roky. Takže ta první na téhle desce, SON,
WHERE HAVE YOU BEEN, je první, kterou jsem kdy napsala.
O některých ještě přemýšlím, jak je udělat
jinak; proto jsem taky ráda, že si to dělám jinak a
že se neupisuju, že tuhle písničku třeba už
nenahraju.
....
A jak vypadaly začátky?
Nejdřív jsem to zkoušela s různejma kapelama a
pořád se mi zdálo, že chtějí, abych někam zapadla
a něčemu se připodobnila. Já jsem nikde nevydržela,
spíš jsem šla někam zpívat a v podstatě to
skončilo fiaskem, protože jsem jim něco zpívala a oni
něco jiného hráli. A měli jsme všichni spíš vztek
- oni, že já nemůžu být zpěvačka do těchle
bigbítovejch kapel, a já zase že nemám nikoho, kdo by
se mnou sdílel podstatný věci. A trvalo dlouhou dobu,
než jsem našla tu odvahu, že jsem začala zpívat
sama, a bylo to najednou přirozený. Chtělo to svůj
čas. Před tím to prostě nešlo. Začala jsem zpívat
sama a zjistila jsem, že to má pro mě hlavu a patu.
Potom se k tomu připojila i kytara, pracovalo se dál na
formě, přizvali se další muzikanti.
Ale i One Off je zřejmě nakonec
kapela doslova one off, tedy "jenom jednou".
Přesně tak One Off je prostě one off. Každý se pak
vydal svou cestou Ale One off taky pro mě znamená to,
že jsme tady i my jenom jednou, že to, co uděláme
špatně teď, už nám nikdo neodpáře. Kapela vznikla
a odvedla, co mohla. Bez kytaristy Jers Novaca by
určitě ta deska nevypadala takhle, a toho jsem si
vědomá. Spolupráce byla pro oba těžká, ale byla
nutná pro tuhletu podobu. Dalibor Gondík hraje na bicí
a taky je herec, což je teď jeho stěžejní náplň.
Potom je tam basista Dennis Lukas, který je teď zpátky
v Chorvatsku, a já na něj moc myslím. Doufám, že
všechno dobře dopadne a budeme spolu hrát 23.listopadu
na Chmelnici.
A pak jsou tam hosté - Crocco Peliccan, ten hraje na
flétnu, a na piano Miloš Bok, současný huýdební
skladatel. To byla krásná, dobrodružná a zajímavá
spolupráce. A potom tam hraje Petr Malásek keyboardy.
Bylo to fakt dobrodružný; spoustu problémů, spoustu
střetů a pár lidí, kteří jsou sami takový pařezy
pro sebe, že mi prostě někdy přechází hlavou,
jestli je to vůbec možné, jestli tu desku fakt mám v
ruce. Protože v některých fázích jsem si říkala,
no tak tenhle člověk je ve svých věcech skvělej, ale
já se s ním prostě v životě nemůžu sejít.
Potom mám v bookletu ještě zmínku o lidech, kteří
byli úplně u zrodu, když jsem byla v Glasgow, když
jsem ty písničky hrála - já jsem taky hrála pár
dní na ulici, nevím proč, ale prostě jsem na té
ulici hrála, a vím, že mi dalo dost práce, aby se
lidi zastavili. Potřebuje to prostě svoji formu.
Zřejmě proto je Son, Where Have You Been v téhle
hlasové poloze. Bylo potřeba ty lidi zastavit.
Obvyklá otázka: Co
přichází dřív - texty nebo muzika?
Oboje. Pro mne je text s hudbou v úplně stejné
rovině. Crystal Gazer byla snad první písnička, kdy
jsem psala text na hotovou hudbu. Somebody Hates Monday
šla s kytarou, ale většina písniček bez. Zrovna
dnešska jsem byla na piánu v Základní umělecké
škole. A to je přesně ono. Já jsem umělec v
základní škole.
Většinou se lidé uchylují k
angličtině, protože je pro podobnou muziku zřejmě
ještě mateřským jazykem, ale tady mám pocit, že jde
o něco jiného...
Ale to jsem vůbec neřešila, tuhletu věc. Chápu
argumenty lidí, kteří říkají, že se to líp
zpívá, ale v určitým momentu pro mě byla angličtina
vyjadřovacím prostředkem, úplně běžným, ale
hlavně mě to ponoukalo, ty jiný možnosti. A o to jde,
prostě mi v tu chvíli byla angličtina bližší než
čeština a ta věc je psaná hned, spontánně anglicky.
A už jsem nenašla nijaký důvod, proč bych to měla
měnit.
Není tady určité nebezpečí, že - ať už v
dobrém nebo ve zlém - budou tyhle psničky srovnávány
s některou ze součesných písničkářek?
Já myslím, že všechno mnou nějak pasivně prošlo.
Ale musím říct, že já jsem se o tohle moc nestarala,
nenapadlo by mě vůbec srovnávat, protože já mám
takovej pocit, že nemá cenu něco zdvojovat,když už
je to udělaný dobře, tak už se o to nemusím vůbec
starat a zřejmě jsem tady pro něco jiného. Musím
říct, že mi spousta věcí něco řekla, ale nenašla
jsem nikde něco, co by se krylo s mým pocitem, proč to
dělám já.
Hodně mi dává dívat se po lidech a pozorovat
nejrůznější situace, ale je problém takovéhle věci
dotáhnout z ulice do takové podoby, kdy si to můžete
poslechnout dvakrát třikrát a pořád to má tu sílu.
Benighted vyšlo ve vlastní
produkci a vlastním nákladem, jaká je to zkušenost -
spíš dobrá nebo špatná?
Dobrá. Každému bych radila, aby to jednou zkusil, to
je taková síla, dělat si věci sám. Samozřejmě je
to unavující a kolikrát hodně problematický, ale ten
prostor kolem je důležitý. Jediný, o co budu mít
starost je, aby se ta deska dostala k lidem, kteří ji
budou chtít slyšet. Ale rozhodně nečekám nějaký
boom, o to vůbec nešlo. Je to střídmé od začátku,
jde jenom o adekvátní reakci - teď se totiž teprve
ukáže, jestli i lidi, kteří celou dobu mluvili o tom,
jak je škoda, že to nevyjde, jestli si to vůbec
koupěj. Vůbec je totiž otázkou nakolik opravdu ze
zájmu lidi chodí na koncerty a do divadla, a co opravdu
čekají. Jestli fakt chtějí vidět tu hru a jestli
nechají na sebe dolehnout ty problémy, které jsou jim
sdělované. O tohle mně jde. Mně se totiž zdá, že
se lidi strašně vypejkaj tím, že chtějí, aby to
všichni měli a aby si to všichni pouštěli a aby si
všichni o tom něco mysleli - to není možné. Já
nemám nic proti tomu, aby se to všem nabídlo, ale aby
se to všem cpalo...?
Já se tak pozoruju, protože ono už to není teď
takové naivní jako ze začátku. Už vím, co to stálo
a jak to vypadalo, a vím už, kde si můžu ušetřit a
taky do čeho se mi nebude chtít. Není problém vydat
si desku, ale spíš je potřeba šetřit časem a
dělat, ne co nejrychleji, ale co nejefektivněji.
Hledám muzikanty a dalekozraký lidi, to je věc, kterou
se teď zabývám.
Rock&Pop 1995
|