Peter Cagáň, www.Music.sk, 12.09.2003

Pavla Milcová- Apollo 14

BMG Czech Republic, 2003

Meno speváčky Pavly Milcovej zrejme našincom nič nepovie. Hoci jej hudba vychádza z folkovej výpovede, nepatrí k typickým ‘priateľom táborových ohňov’, ale ponúka eklektickejší záber. V štúdiu si vystačila s dvoma hudobníkmi – gitaristom a multiinštrumentalistom Petrom Binderom a slovenským jazzovým huslistom Stanom Palúchom, napriek tomu hudba znie pestro a doslova dýcha. Peter Binder patrí k vyhľadávaným štúdiovým hudobníkom so záberom od Janeka Ledeckého po Mikoláša Chadimu, na albume nahral všetky nástroje vrátane klávesov a perkusií. Pracuje nielen s tónmi, ale aj so zvukom a atmosférou, obyčajným pesničkám, ktorých prvotný základ určite vznikol len tak so španielkou, tak dodal neopakovateľnú atmosféru. S Pavlou Milcovou spolupracoval aj na predchádzajúcom albume “Pavla Milcová & Tarzan Pepé“ (Indies, 1998), ktorý si vyslúžil cenu kritiky Žlutá ponorka. Hoci hlavným poznávacím aj dominujúcim atribútom pesničiek zostáva tvárny hlas speváčky, aranžmány ich však posúvajú k latine, folku, džezu, ba dokonca v anglicky spievanej skladbe počujeme takmer drum n’ bassové beaty. V piesni Žabka oranžová počujeme akoby vargovské názvuky ľudových motívov. Stano Palúch hrá v troch rôznych polohách, okrem jemného dofarbovania a vybrnkávania sa predstavuje aj ako grappelliovský džezmen (It’s A Lovely Day Today), countryman v trochu úletovej a aj zbytočnej skladbe Taxikářův smysl pro humor, aj ako hráč klasického sláčikového kvarteta (Život na Zemi). Bonbónikmi na torte sú dve ľudové pesničky Červené jabĺčko a Čí to husičky. V jemnej a nenásilnej forme ich posunuli do introvertnejších polôh zachovávajúc ich pôvodný kolorit. Prvá z nich okrem atmosféry vyniká hlavne zaujímavou prácou s rytmom a je skvele zaranžovaná, druhá sa premení z lyrickej uspávanky na pohodovú etno baladu. Aj keď ortodoxní prívrženci folkovej hudby, ktorá má hlavne za riekou Moravou silné zázemie, toto dielo zrejme nestrávia bez výhrad, práve takáto forma prostých pesničiek by mohla osloviť aj širšie kruhy poslucháčov hľadajúcich v hudbe niečo netradične a neobjavené. Pritom nejde o žiadny underground, ale o hudbu, ktorá si zaslúži beletrický prívlastok ‘krásna‘.

CD poskytlo vydavateľstvo BMG
Peter Cagáň, 12. 9. 2003