Milan Zeibrt, Sypejte Ptačkům, 14.10.1999
Radost má jméno Pavla
Milcová
/ Pavla Milcová a
Peter Binder. Zámek v Brandýse n. L. 14. října 1999/
S Paulem Williamsem, který jezdí za Dylanem po
celých Státech se sice srovnávat nemůžu, ale
bleskový výpad na Milcovou do Brandýsa a noční
návrat Panonií přes Brno a ráno zase do práce mi ho
připomněl. Proto budu psát se stejným osobním
zaujetím jako on o Dylanovi. Brandýský koncert mladé
písničkářky Pavly Milcové doprovázené jazzovým
kytaristou Peterem Binderem překonal všechna jejich
vystoupení, která jsem dosud viděli a to jsem byl
svědkem jejich úspěchu při společných hraních s
rokery /mezi Hlavsovým Šílenstvím a Decline/,
jazzmany /mezi bluesujícím Andrštem a Ellingtonovským
Velebendem/ i folkaři /Mertou a Krausberry/. V
zámeckém prostředí uvyklém spíše klasice začala
Milcová s obrázkem Indiána na tričku komorně,
básničkou Ivana Blatného, pak ve shodě s obrázkem
spustila Neví se, zda odletěli, znovu recitovala,
tentokrát Skácela, po něm přišlo Benighted, titulní
skladba z debutové, anglicky spívané desky. Potom
rychle za sebou série písní z druhého alba / se
záhadným názvem Pavla Milcová a Tarzan Pepé/ občas
proložených některým songem ze skotského období.
Klíčovou skladbou se stala /málokdy hraná/ Hvězda na
nebi, v níž se zpívá, že "život je peršan,
život je hvězda na nebi, život je Tarzan Pepé",
přičemž Tarzan Pepé je podle autorky prostě radost.
A právě radost z Milcové i Bindera v průběhu večera
přímo čišela. Zatímco ona si trochu divadelně
pohrávala se slůvky vlastních textů, když
"vyprávěla příběhy", on extra třída
jazzové kytary si medil v doprovodech i úžasných
vyhrávkách, z nichž asi nejpůsobivější byly ty,
které umocňovaly skladby z další části repertoáru
- slovenské lidovky. Pak přišel čas k modlitbě,
totiž zásadní skladbě Otče, v níž se zpěvačka
nejprve dožaduje pomoci, aby skončila žertovným
shozením "anebo mi postav dům, čury mury, čaj
rum bum". Pro tvorbu Milcové typické. V dalších
písních /Binderem zhudebněném Shakespearově sonetu
č. 66 nebo skotské rybářské Silver Hering/ se také
zrovna nejásá, vypovídají však o chuti do života,
kterou drobná dívka na podiu tolik vyzařuje. Hodinu a
půl bez přestávky trval nesmírně příjemný
koncert, než dospěl k tradičnímu poslednímu číslu,
částečně banálnímu popěvku It´s a Lovely Day
Today. V podání Milcové a s Breinerovým pískáním
byl však upřímným a logickým završením kouzelného
večera. Proto i ten titulek, který pro
nezúčastněného šustí papírem, za kterým si však
stojím a jsem si jist, že by ho odkývalo i těch šest
desítek posluchačů v zámeckém sálku. Ti si
vytleskávali dva přídavky: nejprve Milcová a capella
střihla ještě jednu skotskou a na úplný závěr si
dali s Binderem tu, kterou končí album Tarzan Pepé a
kterou jsem živě ještě neslyšel: pro divadelní hru
složenou Mniši a rytíři. To byla tečka
nejbáječnější a účinkující správně odhadli
chvíli, kdy v nejlepším přestat, aby se skvělá
atmosféra nezačala nutně rozmělňovat. Rozmělňovat
ale budu toto psaní: Pokaždé, když jsem slyšel
Milcovou s Binderem, přál jsem jim úspěch, přál
jsem jim, aby některá velká firma konečně objevila
českou Alanis z Lázu u Příbrami, aby je začala hrát
rádia /nikdo nepodplacený mi nebude vykládat, že
právě Mniši a rytíři nejsou jasný hit/. Dnes
poprvé mě napadá něco jiného: není vlastně
lepší, když tu talentovanou Milcovou skoro nikdo
nezná, do televize ji pouštějí až k půlnoci a desky
si prodává na koncertech? Vždyť by nám ji ten
showbusiness mohl zkazit. Anebo by ta rozesmátá dívka
s plamínky v očích dokázala zůstat svá,
originální hvězda na nebi? Vrátím se k sloganu
úvodní písně: Neví se, zda odletěli, ale ví se ,
že Milcová s Binderem jsou nejlepší.
Milan
Zeibert
|